. . .

در این مقاله قصد داریم با یکی از بخشهای کاربردی ویندوز تحت عنوان  cmd یا Command Prompt بپردازیم که ابزاریست در ویندوز برای کار با برنامه های کامندی که برای اجرای اون کافیست در بخش جستجوی منوی استارت Run را تایپ و کلمه ی CMD را وارد و سپس  Enterبزنید.

جالب است بدانید یکی از مواقعی که همین CMD  به داد میرسد مواقع بالا نیامدن ویندوز است که با وارد شدن به محیط ریکاوری میتوان از آن استفاده کرد و یا مواقعی که سیستم به شدت کند شده است میتوان با استفاده از آن کارهای زیادی رو انجام داد و در زیر نگاهی می اندازیم به مهم ترینِ اونها :

اگر شما هیچ اطلاعاتی از دستورهای CMD  نیز نداشته باشید ، کافیست با تایپ کردن کلمه Help  تمامی دستورات رو ملاحظه بفرمایید 

یکی از کاربردی ترین دستورات محیط CMD   دستور Ping  است که برای بررسی برقراری ارتباط میان دو دیوایس میتوان از استفاده کرد که با ارسال بسته ای به مقصد به این مهم دست پیدا میکند و در اصل برای سنجش فاصله زمانی ارتصال بین دو دستگاه استفاده می شود.

برای درک بیشتر این موضوع میشه به تاخیر در باز شدن یک وب سایت در مرورگر اشاره داشت که به نوعی باید پکت درخواست ما تا مقصد رفته و بازگردد و ما میتواین این زمان رو با Ping  بررسی کنیم.

ما با درخواست و ارسال پینگ در واقع داریم یک ICMP Echo ارسال می کنیم که مخفف Internet Control Message Protocol است. بذارید یکبار این درخواست رو در محیط CMD ببینیم که بنده یکی از آی پی های معروف و برای سایت گوگل یعنی 8.8.8.8  رو تست میکنم.

همونطور که ملاحصه میفرمایید مجموع زمان ارسال و دریافت پکت به سرور گوگل زمانی تقریبا 98 ms  است که اگر این ارتباط برقرار نباشد با پیام Request timed out مواجه خواهیم شد که این یعنی برخی از بسته ها توسط رایانه مقصد دریافت نشده اند، یا پاسخ های سرور به رایانه ی شما ارسال نشده. برخی بسته ها نیز ممکن است در طول مسیر ارسال و دریافت از بین بروند.

اما یکی دیگر از دستورات جالب و کاربردی CMD  بررسی این مسیری است که بین شما و مقصد است ، مسیری پر از روتر و سوییچ تا پکت شما به سرور گوگل برسید که به اون Trace Route  گویند و برای اجرای اون میتوان ، با زدن Tracert IP   مسیر رو ملاحظه کرد که اول از مودم شما بیرون میرود ، بعد وارد زیرساخت مخابرات میشود و از تایم پایین اون میشود فهمید که پکت هنوز در ایران است و در ادامه با بالا رفتن زمان ارسال و دریافت متوجه میشیم پکت از ایران خارج شده در نهایت به سرور مقصد رسیده است.

تا اینجا  با دستورات CMD  و Tracert  آشنا شدیم ، اما این دستورات سوییچ هایی هم دارند که در زیر به بررسی اونها خواهیم پرداخت :

سوییچ –t  : که با استفاده از این دستور می توان Ping  از مقصد را تا زمانی کاربر آن را قطع نکرده است ادامه داد و از استفاده های کاربردی آن می شود به زمانی که در حال بررسی ارتباط دو نقطه هستیم و میخواهیم به محض ایجاد قطعی یا برقراری ارتباط متوجه شویم از آن استفاده کنیم.

شاید گاهی پیش بیاید که خودتان بخواهید این تعداد دفعات ارسال Echo Request messages را که به طور پیش فرض 4 بار میباشد افزایش یا کاهش دهید که این بار میتوانید از سوییچ –n   استفاده کنید.

 

با استفاده از سوییچ –l   نیز میتوان حجم بسته Echo Request messages را که به طور پیش فرض 32 بایت میباشد تغییر داد.ماکزیمم مقدار مجاز برای این پارامتر 65,527 میباشد و این افزایش حجم باعث انجام تستی مطمئن تر می شود اما  کارایی دستور را پائین می آورد.

 

 

 

اما شاید گاهی پیش بیاید که بخواهیم اندازه پکت ها ، زمان و ... را در زمانی که خودمان پای سیستم نیستیم بررسی کنیم ، ولی با زدن –t  و زمان زیادی که شاید تا دفعه بعد باشد این امکان را سخت کند ، میتوانیم از خروجی یک فایل txt   آماده کنیم به این صورت که کامند زیر را وارد می کنیم :

 

ping >>d:AlmaseAsia.txt -t

 

بدین ترتیب خروجی دستور ما در فایلی تحت عنوان AlmaseAsia.txt   در درایو D  ذخیره خواهد شد.

 

 

 

 

 

خبرنامه پیامکی

  1. نام*
    لطفا نام خود را وارد نمایید.
  2. نام خانوادگی*
    لطفا نام خانوادگی خود را وارد نمایید.
  3. شماره تماس*
    لطفا در این قسمت فقط عدد وارد نمایید.
  4. پست الکترونیک
    پست الکترونیک نامعتبر است.

خبرنامه پیامکی

  1. نام*
    لطفا نام خود را وارد نمایید.
  2. نام خانوادگی*
    لطفا نام خانوادگی خود را وارد نمایید.
  3. شماره تماس*
    لطفا در این قسمت فقط عدد وارد نمایید.
  4. پست الکترونیک
    پست الکترونیک نامعتبر است.

دسترسی سریع

تلفن :
41834000 

آدرس : تهران - خیابان کریمخان زند - تقاطع حافظ- مجتمع الماس کریمخان- طبقه 4 واحد 408

 

فرم تماس

 

دوربین مداربسته 

ویپ 

خرید میکروتیک فروش میکروتیک آموزش میکروتیک