. . .

در این مقاله قصد داریم نحوه ساخت ماشین مجازی یا Virtual Machine  یا اختصارا vm  را تحت برنامه ی VMware Workstation  بررسی کنیم.

اما برای شروع کار لازم میدانیم که از ابتدا کمی زمینه سازی کنیم و کم کم نحوه ی ایجاد ماشین را نیز بررسی خواهیم کرد. شاید اولین اصطلاحی که باید بدانیم Hypervisor  است که یک لایه ی کوچک نرم افزاری است و با قرار گرفتن روی لایه ی ساخت افزار ما میتواند این منابع را در قالب ماشینهای مجازی به اشتراک بگذارد.

دو نوع هاپیروایزور داریم ، نوع اول و نوع دوم

هایپروایزور نوع اول یا نام معروف آن Bare Meta که مستقیما روی سخت افزار نصب میشود و همان ماشنهای مجازی است که در سازمانها و شرکت ها دیده میشود و از انواع معروف این نوع هایپروایزور میشود به Microsoft Hyper-v  ، Vmware ESX/ESXi   ، Citrix Xen Server  و ... اشاره داشت.

اما نوع دوم هایپروایزور که بحث ای مقاله ی ماست بجای نصب مستقیم روی لایه ی سخت افزار لایه ی واسط OS  یا سیستم عامل را داریم که می تواند ویندوز و لینوکس باشد و روی OS  نیز میتوان این نوع هایپروایزور که از انواع معروف آن VMware Workstation ، Microsoft Virtual PC و ... میباشد را نصب کرد.

حالا که با هایپروایزور نوع دوم آشنا شدیم ، ضمن نصب برنامه ی VMware Workstation قصد داریم ماشین ماشین مجازی ای رو داخل ویندوز خودمون ایجاد کنیم.

در پنجره Home با کلیک روی گزینه Create A New Virtual Machine و یا با نگه داشتن همزمان کلید های CTR+N یا از طریق منوی File و کلیک بر روی New Virtual Machine  شروع به ساخت یک ماشین مجازی جدید می کنیم.

در پنجره Welcome to the New Virtual Machine Wizard دو گزینه ی Typical  و Custom را پیش رو داریم که که در گزینه اول ساخت ماشین مجازی در چند مرحله کوتاه انجام می شود و اکثر تنظیمات را خود برنامه به صورت خودکار انجام می دهد اما در گزینه دوم یعنی Custom که ما طبق آن جلو می رویم همه ی تنظیمات را به صورت دستی خودمان انجام می دهیم. بعد از انتخاب Custom روی گزینه Next کلیک میکنیم.

در پنجره Choose The virtual Machine Compatibility می توان نوع ماشین مجازی را مشخص کرد و این بستگی به این دارد که آیا می خواهیم این ماشین مجازی مان در VMware های قدیمی تر هم اجرا شود ؟ پس با انتخاب بهترین انتخاب روی گزینه Next کلیک می کنیم.


در پنجره Guest Operating System Installation باید آدرس فایل iso یOS  ای که می خواهیم روی این ماشین مجازی نصب کنیم را بدهیم که از سه راه مختلف می توانیم این عمل را انجام دهیم.

  • Installaer Disk از طریق DVD-ROM  
  • Installer Disk Image File از طریق آدرس فایل ISO داخل سیستم عامل
  •  Will Install Operating System Latter موکول کردن انتخاب به بعد از ساخت کامل ماشین مجازی

در صورتی که از گزینه اول استفاده کنید باید CD یا DVD سیستم عامل مربوطه را در دستگاه خود قرار دهید، اما در صورتی که می خواهید از فایل ISO سیستم عامل استفاده کنید باید روی قسمت Browse  کلیک کنید و سپس به مسیر فایل سیستم عامل بروید و در آخر روی سیستم عامل مورد نظر دو بار کلیک کنید که ما با انتخاب گزینه ی سوم وارد مرحله ی بعد می شویم.

در پنجره Select Guest Operating System باید نوع سیستم عامل مورد نظر خود را انتخاب کنیم و اگر چیز خاصی مد نظر نیست روی گزینه Other کلیک می کنیم که من در این مثال Microsoft Windows  و سپس ویندوز 7 را انتخاب کرده ام.

در پنجره Name of The virtual Machine باید نام و محل ذخیره شدن ماشین مجازی را تعیین کنیم.

 در قسمت Virtual Machine Name باید نام ماشین را بگذاریم و در قسمت Location باید آدرس محل ذخیره شدن این ماشین مجازی را تعیین کنیم.

در پنجره Firmware Type باید نوع Firmware را مشخص کنیم که دو گزینه BIOS یا EFI را میبینم که گزینه BIOS را انتخاب کرده و سپس روی گزینه Next کلیک میکنیم.

در قسمت Process Configuration با در نظر گرفتن نوع سیستم عاملی که قرار است نصب شود روی vm  ما و منابعی که نیاز دارد و البته  سخت افزار و منابع موجودروی کامپیوتر شما باید تعداد مشخصی هسته CPU را به ماشین مجازی اختصاص دهیم.

در پنجره Memory for the virtual machine هم مانند قسمت Processor Configuration باید حجم خاصی از RAM کامپیوتر خود را به ماشین مجازی اختصاص دهیم و این هم بستگی به سیستم عامل مورد نظرماشین مجازی مان دارد و هم به مشخصات سخت افزاری کامپیوتر ما.


در پنجره Network Type که یکی از مهم ترین بخشهای ایجاد ماشین مجازی ماست ، ما باید نوع کارت شبکه ماشین مجازی را مشخص کنیم که چهار گزینه مختلف دیده می شود.

Use Bridged Networking  : با انتخاب این گزینه کارت شبکه ماشین مجازی شما به طور مستقیم به شبکه فیزیکی  و شبکه ای که سیستم شما به آن متصل است متصل میشود و در صورتی که در آن مودم یا DHCP Server داشته باشید از آن آدرس IP  و … را دریافت می کند  و انگار که یک سیستم واقعی در شبکه واقعی‌امون درست کردیم.

Use Network Address Translation : با انتخاب این گزینه یا همان NAT عمل NAT روی کارت شبکه مجازی شما صورت می گیرد و در واقع این VM میتونه بیرون رو ببینه اما از بیرون کسی نمیتونه این سیستم رو ببینه دقیقاً همون مکانیزمی که NAT داره که میگه من از داخل همه سیستم‌های بیرون رو میبینم ولی برعکسش امکان پذیر نیست.

Use Host-Only Networking : با انتخاب این گزینه کارت شبکه ماشین مجازی شما وارد یک شبکه خصوصی می شود که جدا از شبکه فیزیکی شما می باشد. در حقیقت یک سوئیچ مجازی این وسط ایجاد شده  و ماشین‌ها به هم وصل میشن همچنین از طریق این سوییچ مجازی میتونه به شبکه سیستم host و اصلی ما هم دسترسی داشته باشه (یعنی ضمن اینکه  VMها باهم ارتباط دارند با سیستم host هم ارتباط خواهند داشت ، پس اگه قرار نیست این ماشین تو شبکه فعالیت داشته باشد و مجازی‌سازی به صورت لوکال‌ می باشد ، روی حالت host-only قرار می دهیم تا ماشینها یکدیگر را ببینند.(

در پنجره Select I/O Controller Type هر کدام از گزینه هایی که Recommend نوشته شده بود را انتخاب میکنیم برای   مثال LSI Logic SAS .

در قسمت Select A Disk باید یک هارد دیسک برای ماشین مجازی مان مشخص یا درست کنیم.


 Create New Virtual Disk  که برای ساخت هارد دیسک مجازی می باشد

Use an Existing Virtual Disk  انتخاب یک دیسک مجازی می باشد که از قبل ایجاد شده است

Use a Physical Disk (For Advance Users)  برای انتخاب قسمتی از هارد دیسک واقعی شما می باشد که در حال حاضر با این گزینه کاری نداریم و گزینه Create New Virtual Disk را انتخاب و سپس روی گزینه Next کلیک می کنیم.


در پنجره Specify Disk Capacity باید حجم هارد دیسک و نوع آن را مشخص کنیم در قسمت Maximum Disk Size (GB)  باید مقدار حجمی که می خواهیم هارد دیسک ماشین مجازی مان  داشته باشد را به گیگا بایت مشخص می کنیم در صورتی که تیک گزینه Allocate all Disk Space Now را بگذارید کل حجم انتخابی را یکجا به هارد مجازی اطلاق خواهد کرد که اصلاحا Thick و در غیر این صورت کم کم با اضافه شدن داده ها به حج هارد دیسک اضافه میکند که در اصلاح به آن Thin  گویند. با گذاشتن تیک گزینه Store Virtual Disk As a Single file دیسک مجازی را به یک پارت تبدیل می شود ولی اگر روی گزینه Split Virtual Disk Into the Multiple Files هارد دیسک مجازی را به چندین قسمت تقسیم می کنید. بعد از انتخاب موارد دلخواه روی گزینه Next کلیک می کنیم.

در پنجره Specify Disk File باید مسیر ذخیره شدن این هارد دیسک مجازی را مشخص کنیم و مسیری را مشخص می کنیم که به اندازه حجم هارد دیسک مجازی فضای خالی داشته باشد برای انتخاب روی گزینه Browse کلیک کنید سپس روی گزینه Next کلیک می کنیم.

در پنجره Ready To Create Virtual Machine تمامی تنظیماتی را که تا به حال انجام داده ایم را به صورت خلاصه میبینیم. که با کلیک روی گزینه Customize Hardware  می توانید تنظیمات هر قسمت راکه می خواهیم عوض کرده و یا با کلیک بر روی Finish ساخت ماشین مجازی را به پایان برسانیم.

پس از کلیک روی گزینه Finish پنجره زیر را خواهیم دید و حالا تنها کاری که باقی مانده انتخاب DVD یا فایل ISO سیستم عامل می باشد که برای انتخاب روی گزینه CD/DVD SATA در سمت راست کلیک می کنیم.

در پایان نیز روی گزینه Power On This Virtual Machine کلیک میکنیم تا ماشین مجازی را همانند کامپیوتر عادی روشن کنیم.

 

 

 

 

 

خبرنامه پیامکی

  1. نام*
    لطفا نام خود را وارد نمایید.
  2. نام خانوادگی*
    لطفا نام خانوادگی خود را وارد نمایید.
  3. شماره تماس*
    لطفا در این قسمت فقط عدد وارد نمایید.
  4. پست الکترونیک
    پست الکترونیک نامعتبر است.

خبرنامه پیامکی

  1. نام*
    لطفا نام خود را وارد نمایید.
  2. نام خانوادگی*
    لطفا نام خانوادگی خود را وارد نمایید.
  3. شماره تماس*
    لطفا در این قسمت فقط عدد وارد نمایید.
  4. پست الکترونیک
    پست الکترونیک نامعتبر است.

دسترسی سریع

تلفن :
41834000 

آدرس : تهران - خیابان کریمخان زند - تقاطع حافظ- مجتمع الماس کریمخان- طبقه 4 واحد 408

 

فرم تماس

 

دوربین مداربسته 

ویپ 

خرید میکروتیک فروش میکروتیک آموزش میکروتیک