. . .

توپولوژی های شبکه

توپولوژی شبکه ساختار و ترتیب قرار گفتن اجزای مختلف (لینک، گره و...) در یک شبکه کامپیوتری است. انواع توپولوژی های شبکه از این قرار است:

  • ring
  • bus
  • star
  • mesh

 

 

Ring

در شبکه رینگ هر دستگاه (لپ تاپ، موبایل و...) به دو دستگاه دیگر وصل است. پیام همیشه در یک جهت (ساعتگرد یا خلاف عقربه های ساعت) در یک حلقه حرکت می کند. سرعت انتقال پیام در آن 18Mb است. از معایب آن این است که اشکال در یک کابل یا یکی از دستگاهها باعث قطعی شبکه می شود.

 

 

 

 

 

 

BUS

در این شبکه، گره ها مستقیما به یک کابل مشترک اصلی که Bus نامیده می شود، وصل هستند. در دو طرف کابل اصلی terminator وجود دارد. سرعت انتقال پیام در آن 18Mb است.  این ساختار برای شبکه های بسیار کوچک مناسب است و نصب آسانی دارد اما از معایب آن این است که اگر شبکه قطع شود تشخیص علت قطعی آن دشوار است، برای شبکه های بزرگ مناسب نیست، اگر کابل اصلی قطع شود شبکه قطع میشود و احتمال تصادم در آن وجود دارد. از آنجا که تمام کاربرها می توانند داده های ارسالی را دریافت می کنند، امنیت این نوع شبکه پایین است.

 

 

 

 

 

STAR

در این نوع شبکه یک hub در مرکز شبکه قرار دارد که مسئول انتقال پیام است. این شبکه شامل یک گره مرکزی  (hub) است که تمام گره ها به آن وصل می شوند. سرعت انتقال پیام در این شبکه نسبت به شبکه های قبلی بسیار بالاتر ( 100Mb) است. از معایب آن این است که در صورتی که hub از کار بیافتد شبکه قطع می شود. هزینه بالای نصب این شبکه نیز از دیگر معایب آن است.

 

 

 

Mesh

یکی از توپولوژی های شبکه، شبکه mesh است که در آن تمام گره ها در انتقال داده ها در شبکه همکاری می کنند. بر خلاف شبکه star که برای انتقال پیام به یک router نیاز بود، در این نوع شبکه هر گره به صورت مستقیم پیام را انتقال میدهد. از مزایای این شبکه این است که اگر یکی از گره ها از کار بیافتد شبکه قطع نمی شود و ارتباط از طریق دیگر گرهها انجام میشود. سرعت این شبکه 100Mb است و تصادم در آن وجود ندارد. در گذشته این شبکه کابلی بود و هزینه بسیار بالایی داشت و قابل اجرا نبود اما امروزه مدل mesh در سوییچ پیاده شده است. دستگاهها به یک سوییچ وصل می شوند و در داخل سوییچ هر دستگاه به بقیه دستگاههای دیگر وصل می شود.

 

 

 

از برترین برندهای سویچ شبکه در دنیا می توان به برند سیسکو  اشاره کرد که در اینجا به چند نمونه از آن اشاره می شود:

Cisco Catalyst 2960X-24PD-L

Cisco Catalyst 2960S-48LPS-L

cisco-catalyst-2960x-24td-l

 

خبرنامه پیامکی

  1. نام*
    لطفا نام خود را وارد نمایید.
  2. نام خانوادگی*
    لطفا نام خانوادگی خود را وارد نمایید.
  3. شماره تماس*
    لطفا در این قسمت فقط عدد وارد نمایید.
  4. پست الکترونیک
    پست الکترونیک نامعتبر است.

خبرنامه پیامکی

  1. نام*
    لطفا نام خود را وارد نمایید.
  2. نام خانوادگی*
    لطفا نام خانوادگی خود را وارد نمایید.
  3. شماره تماس*
    لطفا در این قسمت فقط عدد وارد نمایید.
  4. پست الکترونیک
    پست الکترونیک نامعتبر است.

دسترسی سریع

تلفن :
41834000 

آدرس : تهران - خیابان کریمخان زند - تقاطع حافظ- مجتمع الماس کریمخان- طبقه 4 واحد 408

 

فرم تماس

 

دوربین مداربسته 

ویپ 

خرید میکروتیک فروش میکروتیک آموزش میکروتیک