. . .

کواکسیال ( Coaxial Cable)

کابل کواکسیال (Coaxial Cable )که به آن کابل هم محور نیز گفته می شود یکی از پرکاربردترین کابل های مورد استفاده در شبکه می باشد که یک رسانای داخلی نیز است.از کابل هم محور برای انتقال اطلاعات آنالوگ و دیجیتال می توان استفاده کرد. کابل کواکسیال با داشتن پهنای باند تا حداکثر 300 مگاهرتز (که با این پهنای باند مناسب برای انتقال تصویر نیز می باشد) و امکان ارسال و دریافت اطلاعات با سرعت بالا و با داشتن دوام و پایداری کابل مناسبی برای استفاده در فواصل دور به شمار می آید.

 

 

 

 

قیمت کابل coaxial تقریبا گران می باشد و به دلیل اینکه در حال انتقال اطلاعات هیچ نویزی در آن نفوذ نمی کند و کار کردن با آن بسیار راحت و آسان می باشد کابل رایجی برای استفاده هستند.

کابل کواکسیال بسته به اندازه جریان دارای مقاومت متفاوتی است برای مثال در ماهواره و تلویزیون خانگی از کابل کواکسیال 75 اهمی استفاده می کنند که مقدار مقاومت در آن از 75 بیشتر باشد تصویر مناسبی نخواهیم داشت و یا در جایی دیگر ممکن است نیاز به کابل 50 اهمی داشته باشیم که انتخاب مقاومت آن براساس مقدار جریان و کاربرد ما نیاز سنجی می شود.

حال به دلایل اینکه این کابل محدودیت فاصله دارد و با زیاد شدن فاصله دارای افت سیگنال می شود وطریقه نصب آن مشکل می باشد وهمچنین هزینه راه اندازی آن گران نیز می باشد از این کابل کمتر از کابل زوجی سیمی استفاده می شود.

Coaxial cable متشکل از یک هسته (center core) از جنس مس می باشد این هسته می تواند یک یا چند رشته باشد و ارسال یا دریافت اطلاعات در این هسته تبدیل به سیگنال الکتریکی می شود.
هسته توسط یک روکش (dielectric) پوشیده شده است که این روکش از جنس پلاستیک یا تفلون می باشد
پشت این روکش پلاستیکی(braided shield) یک محافظ توری سیمی موجود است که این توری سیمی هسته را در مقابل نویزها محافظت می کند.

 

 

 

 

 


نکته: وجود عایق پلاستیکی بین هسته و توری سیمی بسیار لازم و ضروری می باشد زیرا در صورت لمس توری با هسته حتی در یک نقطه کوچک نویز به هسته راه پیدا می کند و باعث می شود که در اطلاعات تداخل ایجاد شود که به این تداخل به اصطلاح crass talk می گویند.
کابل کواکسیال به دو دسته thin net و thik net تقسیم می شود.
 Thin net نوعی کابل نازک و قابل انعطاف از خانواده کابل های کواکسیال می باشد که دارای ضخامت 0.25 اینچ و مقاومت 50 اهم می باشد و سیگنال را تا فاصله تقریبی 185 متر بدون افت دامنه انتقال می دهد. این کابل مستقیما به کارت شبکه متصل می شود و برای تمام شبکه های کامپیوتری خصوصا شبکه های محلی کوچک مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 

 

 

 

 Thik net نوعی کابل ضخیم از خانواده کواکسیال می باشد از این کابل به دلیل اینکه برای اولین بار در شبکه های اترنت استفاده شد به کابل اترنت استاندارد نیز معروف شدهسته این کابل ضخیم تر از thinnet بوده که ضخامت هسته ی آن باعث شده مسافت بیشتری را پوشش دهد بطوری که نوع ضخیم این کابل میتواند سیگنال را بدون تضعیف تا حدود 500 متر انتقال دهد. به دلیل اینکه با استفاده از این کابل می توان چند شبکه محلی که توسط کابل thin net به هم شبکه هستند را به یکدیگرمتصل کرد به عنوان تون فقرات اصلی نیز از این کابل یاد می شود.

 

 

 

 

 

کابل کواکسیال هر چه ضخیم تر باشد مقدار کاهش توان سیگنال در آن کمتر است. بنابراین اگر کابل ما ضخیم تر باشد می توان سیگنال را برای مسافت بیشتری انتقال دهیم.

و حال به دلیل اینکه سیگنال در حال عبور در طول کابل ضعیف می شود اگر بخواهیم کابل را در مسیرهای دورتری استفاده کنیم باید از دستگاه های تقویت کننده که به آن به اصطلاح ریپیتر(repeater) می گویند استفاده کنیم.

 

خبرنامه پیامکی

  1. نام*
    لطفا نام خود را وارد نمایید.
  2. نام خانوادگی*
    لطفا نام خانوادگی خود را وارد نمایید.
  3. شماره تماس*
    لطفا در این قسمت فقط عدد وارد نمایید.
  4. پست الکترونیک
    پست الکترونیک نامعتبر است.

خبرنامه پیامکی

  1. نام*
    لطفا نام خود را وارد نمایید.
  2. نام خانوادگی*
    لطفا نام خانوادگی خود را وارد نمایید.
  3. شماره تماس*
    لطفا در این قسمت فقط عدد وارد نمایید.
  4. پست الکترونیک
    پست الکترونیک نامعتبر است.

دسترسی سریع

تلفن :
41834000 

آدرس : تهران - خیابان کریمخان زند - تقاطع حافظ- مجتمع الماس کریمخان- طبقه 4 واحد 408

 

فرم تماس

 

دوربین مداربسته 

ویپ 

خرید میکروتیک فروش میکروتیک آموزش میکروتیک